TERAPIA ŚWIATŁEM I KOLORAMI NA SEZONOWĄ DEPRESJĘ

 
PTAKI
Sezonowe zaburzenia afektywne (Seasonal Affective Disorder – SAD) to rodzaj depresji, który pojawia się o określonej porze każdego roku, zwykle jesienią lub zimą. Depresja sezonowa jest obecnie usankcjonowaną jednostką chorobową.

Objawy sezonowej depresji:
- Zrezygnowanie, smutek przez większość dnia
- Utrata zainteresowania czynnościami, które kiedyś sprawiały Ci przyjemność
- Niska energia
- Problemy ze snem
- Zwiększony apetyt, przybieranie na wadze
- Uczucie ospałości
- Trudności z koncentracją
- Myśli samobójcze
Coraz krótsze jesienne dni wpływają na nasz nastrój, brak światła słonecznego powoduje zakłócenie cyklu snu i rytmu wydzielania hormonów (m.in. melatoniny).
Zmiany nastroju rozpoczynają się jesienią wraz z nadejściem krótkich dni, nasilają się zimą i znikają wiosną. Depresja sezonowa dotyka co osiemnastego dorosłego człowieka. Dwie trzecie chorych nawet nie wie co im dolega.

Jak porazić sobie z depresją sezonową przy pomocy światła i koloru?

Jeśli mamy taką możliwość, starajmy się uzyskać jak najwięcej naturalnego światła słonecznego - nawet krótki spacer jest korzystny.
Sprawmy, aby nasza przestrzeń w pracy i w domu była jak najjaśniejsza i przewiewna
W ciągu dnia nie zasłaniajmy okien
Powieśmy na ścianach lustra- wzmocnią i zwielokrotnią światło- zarówno słoneczne, jak sztuczne.
Włączmy w domu żarówki o barwie najbardziej zbliżonej do barwy światła słonecznego/dziennego, by uregulować swój biorytm dobowy.
Skorzystajmy ze specjalistycznych lamp dających efekt światła dziennego o natężeniu między 2500 a 10000 luksów. Im jaśniejsza lampa, tym krótszy okres leczenia. Siadamy w odległości około 90 cm od lampy i w jej świetle spędzamy dziennie od 30 minut do 3 godzin. Unikajmy patrzenia prosto w lampę, możemy postawić ją obok i w międzyczasie np. czytać ulubioną książkę.
Terapia światłem lamp to sposób leczenia sezonowych zaburzeń afektywnych. Istnieją nawet dowody, że terapia światłem jest pomocna w leczeniu innych, niesezonowych zaburzeń psychicznych, zwłaszcza u pacjentów starszych oraz w przypadkach zespołu napięcia przedmiesiączkowego.
Kto może skorzystać z terapii światłem? (lampa)
Większość ludzi może bezpiecznie stosować terapię światłem. Zalecane lightboxy mają filtry, które usuwają szkodliwe promienie ultrafioletowe (UV), więc u większości ludzi nie ma ryzyka uszkodzenia skóry lub oczu.
 
Jednak ekspozycja na bardzo jasne światło może nie być odpowiednia, jeśli:
- mamy chorobę oczu lub uszkodzenie oczu, które powoduje, że są one szczególnie wrażliwe na światło
- przyjmujemy leki zwiększające wrażliwość na światło
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy korzystanie z lampy jest dla nas odpowiednie, porozmawiajmy z lekarzem rodzinnym.
 
Zastosujmy terapię kolorami.
Kolorowe okulary? Może zmiana koloru pościeli lub firanek? Nowe ozdoby w mieszkaniu? Tak, kolory mogą nam pomóc w walce ze złym samopoczuciem. Badania naukowe pokazują, że kolory, którymi się otaczamy mają ogromny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i emocjonalne. 60% naszych reakcji na zdarzenia będzie zależało od koloru otoczenia, a różne odcienie tych kolorów dostosują odpowiednio tętno i ciśnienie krwi. Przy spadku energii w okresie jesienno-zimowym, potrzebujemy szczególnie (oprócz światła słonecznego) koloru czerwonego, pomarańczowego i żółtego! To kolory między innymi ogrzewające, dodające energii i poprawiające nastrój.
 
W tych ciężkich dla nas czasach powinniśmy jeszcze bardziej niż zwykle dbać o nasze zdrowie psychiczne i fizyczne, korzystajmy, bądźmy zdrowi!

Zapraszamy na KURS KOLOROTERAPII
https://amicorum.edu.pl/szkolenia/akademia-zdrowia/40-koloroterapia#.YBKPIOhKg2w