TRUSKAWKI


Wraz z późną wiosną przyszedł czas na truskawki. Jest to najpopularniejszy i najłatwiej dostępny w sezonie letnim polski owoc. Pierwsze truskawki pojawiają się na przełomie maja i czerwca, wraz z nastaniem ciepłych, słonecznych dni i towarzyszą nam co najmniej do połowy lipca. Przy odrobinie szczęścia i sprzyjającej aurze, możemy cieszyć się ich smakiem nawet do wczesnej jesieni.

Uprawa i odmiany

Truskawka może być uprawiana na terenie całej Polski. Zaleca się zakładanie plantacji w miejscach osłoniętych od wiatru (np. lasem) albo sadzenie po stronie zawietrznej szybko rosnących drzew czy żywopłotów. Największe ryzyko stanowią dla niej bezśnieżne zimy. Odporniejsze na mróz są rośliny zdrowe i dobrze odżywione. Bardziej wrażliwe odmiany zachodnioeuropejskie powinny być okrywane słomą, folią perforowaną lub włókniną. Truskawki występują w wielu odmianach uprawnych. Obecnie przyjmuje się, że istnieje blisko 2000 różnych odmian tych owoców. Różnią się między sobą wielkością, kształtem, barwą, konsystencją miąższu i oczywiście smakiem.


Walory odżywcze

Dojrzałe truskawki, duże, czerwone i aromatyczne, są wartościowymi owocami. Zawierają wodę (85- 93%), cukry (6-9%), wśród których przeważają lewulozy (dobrze znoszone także przez osoby chore na cukrzycę) oraz kwasy organiczne (0,8-1,3%). Mają dużo różnych mikro- i makroelementów, m.in. wapń, magnez, mangan, sód, potas, jod, miedź i krzem. Pod względem zawartości żelaza i fosforu truskawki znajdują się na pierwszym miejscu wśród produkowanych u nas owoców. Dzięki temu są również ważnym składnikiem kobiecej diety. Chronią przed anemią, wzmacniają organizm, wpływają odświeżająco na cerę i włosy. Są wielkim sprzymierzeńcem w walce z chorobami reumatycznymi i artretycznymi, a także obniżą kwasowość moczu i z tego powodu poleca się je przy schorzeniach wątroby, nerek, kamieniach moczowych i żółciowych oraz przy podagrze. Te pyszne owoce są również źródłem wielu witamin. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B, a w mniejszych ilościach także witaminy A, E i K. 

Truskawki posiadają więcej witaminy C niż cytryny czy grejpfruty. Spożywając 150 g owoców (około 75 mg witaminy C), pokrywamy dzienne zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę.  Zawarta w nich witamina PP reguluje m.in. dotlenienie krwi. W owocach tych znajduje się bogactwo soli organicznych, poprawiających przemianę materii i pektyn, oczyszczających jelita z resztek pokarmu i korzystnie wpływających na florę bakteryjną. Truskawki, podobnie jak czosnek czy cebula, zawierają fitoncydy. Są to związki o silnych właściwościach bakteriobójczych, dzięki czemu sprzyjają leczeniu stanów zapalnych. Badania naukowe potwierdziły, że truskawki mają właściwości obniżające poziom „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów. Dzięki obecności antocyjanów (barwnik roślinny, który nadaje truskawce intensywny czerwony kolor) zmniejsza się prawdopodobieństwo tworzenia blaszek miażdżycowych. Do tego wszystkiego dodajmy, że ich atutem jest niska kaloryczność – 100-gramowa porcja to tylko ok. 30 kcal oraz niski indeks glikemiczny.

Mimo że truskawki mają tak wiele korzyści zdrowotnych, wiele osób jest na nie uczulonych. Alergia może zmieniać się od łagodnej do ciężkiej jak wstrząsu anafilaktycznego, który jest poważną reakcją alergiczną.

Truskawki w kuchni

Truskawki możemy wykorzystywać wszechstronnie, są niezastąpione w naszej rodzimej kuchni. Można nie tylko jeść je na surowo, ale możemy z nich zrobić wiele smakowitych potraw – z koktajlami na czele, a także ciasta, torty, desery, sałatki, pierożki, zupy czy przys
tawki. To idealny owoc na przetwory (soki, kompoty, dżemy, konfitury, marmolady).
 Robi się z nich również wina, nalewki i likiery. Są uważane za jeden z najbardziej wykwintnych dodatków do szampana.

Należy pamiętać, żeby owoce przed jedzeniem dokładnie opłukać pod bieżącą wodą. Niestety są również bardzo nietrwałe i dość szybko fermentują oraz pleśnieją. Najlepszym sposobem na ich przechowywanie jest mrożenie, ponieważ dzięki temu zachowują cenne składniki, z których możemy korzystać również zimą.

Zapraszamy na kurs DIETETYKI.

Paulina Nazarowska.

 PHOTO 2021 06 17 10 26 19

 

Źródło:

  1. Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydanie II zmienione, PZWL, Warszawa 2017.